Meestgemaakte fouten rijexamen: welke komen het vaakst voor?
Voor veel mensen is het rijexamen een spannende ervaring. Door de spanning van alles in de praktijk brengen terwijl er een examinator meekijkt, maak je fouten die je normaal gesproken niet zou hebben gemaakt. Behoorlijk jammer! Maar als je van tevoren weet wat de meestgemaakte fouten zijn, dan kun je ze proberen te vermijden. Wij geven je een overzicht van de top 10 meestgemaakte fouten en hoe jij ze kunt vermijden.
Geen fouten meer maken op het praktijkexamen? Bekijk de ultieme voorbereiding!

Laatst bijgewerkt op 15-03-2025. Leestijd: 3 minuten.
De top 10 meestgemaakte fouten tijdens het praktijkexamen
Een goede voorbereiding op het praktijkexamen is erg belangrijk. Je kent de tips inmiddels wel: zorg voor voldoende rijlessen, zoek situaties op waar je minder goed in bent en bovenal: blijf rustig.
Maar er zijn steevast een aantal fouten die door leerlingen worden gemaakt, waardoor ze zakken op het praktijkexamen. Zonde, want in 2025 zijn de gemiddelde kosten voor het rijbewijs opgelopen tot wel €3500,-. Laten we snel starten met de top 10 meestgemaakte fouten.
1. Voorbereiding en basisvaardigheden voor de bijzondere verrichtingen
Zoals gezegd kun je je op veel manieren voorbereiden op het praktijkexamen. Sommige hele praktische dingen gaan een hoop leerlingen direct de fout mee in wanneer ze opgaan voor het praktijkexamen:
- Juiste kleding en schoenen: Draag comfortabele kleding en schoenen die je niet belemmeren tijdens het rijden. En zorg ervoor dat je geen nieuwe schoenen aantrekt. Je moet immers altijd een beetje wennen aan het rijden met nieuwe schoenen en je wilt niet dat dit de reden is dat je zakt. Dus weg met die nieuwe kicks. Vermijd verder het dragen van slippers of hoge hakken, omdat deze je controle over de pedalen kunnen verminderen.
- Voertuigcontrole: Controleer de auto voordat je vertrekt. Dit omvat het controleren van de bandenspanning, remmen, verlichting en spiegels. Heb je een rijles voordat je praktijkexamen start? Doe dit dan al tijdens de rijles. Zo weet je zeker dat alles tijdens het praktijkexamen klopt.
- Documenten: Zorg ervoor dat je alle benodigde documenten bij je hebt, zoals je identiteitsbewijs en theorie certificaat. Het ontbreken van deze documenten kan leiden tot annulering van je examen.
- Routeoriëntatie: Neem de tijd om jezelf te oriënteren op de verschillende routes die je kunt rijden en de huidige verkeerssituatie. Zoals gezegd is een rijles van tevoren handig om in te plannen, omdat je hier dan alvast een gevoel bij krijgt.
- Voldoende rust: Zorg ervoor dat je goed uitgerust bent voordat je gaat rijden. Vermoeidheid kan je reactietijd vertragen en je concentratie verminderen, wat kan leiden tot fouten tijdens het praktijkexamen. Kortom, geen wilde avond stappen de dag vóór je praktijkexamen.
2. Onvoldoende beheersing van de verkeersregels
Misschien is je theorie examen alweer een tijdje geleden geweest, maar dat wilt niet zeggen dat je de kennis niet meer nodig hebt voor het praktijkexamen. Je moet immers wel weten wat ieder bord op de weg betekent en hoe de verschillende voorrangssituaties in elkaar zitten.
Maak je een fout op de basisregels? Dan telt dit heel zwaar mee voor een examinator van het CBR. Die gaat er namelijk vanuit dat jij alle regels goed kent.
Ga je dus een straat in welke een eenrichtingsweg is? Dan ben je direct gezakt. Zorg dus dat je de theorie op orde hebt en voldoende hebt geoefend met dit soort situaties in je rijlessen.
Daarnaast is het belangrijk om de bijzondere verrichtingen goed te beheersen, omdat deze een essentieel onderdeel zijn van het praktijkexamen.
Bijzondere verrichtingen een uitdaging? Welnee!
3. Gebrek aan vooruitkijken
Een goede chauffeur zijn gaat niet alleen over het bedienen van het voertuig, maar ook op het anticiperen en observeren van andere weggebruikers. Andere weggebruikers maken nu eenmaal fouten en jij hoort zo te rijden dat deze fouten gemaakt kunnen worden door andere weggebruikers.
Daarom is goed vooruitkijken van groot belang. Rem bijvoorbeeld tijdig af voor een rotonde, zodat je het overzicht houdt. Een veelvoorkomende fout is het niet goed kijken bij het rijstrook wisselen, wat kan leiden tot gevaarlijke situaties.
4. Kijkgedrag
Kijkgedrag is ontzettend belangrijk voor een examinator. Misschien is het je nog niet opgevallen, maar er zit in rijles auto's altijd een spiegel vóór de rijlesinstructeur, of in dit geval de examinator.
Kijkgedrag betekent dat je overzicht hebt van alles wat er rondom jouw voertuig gebeurt. Er wordt niet voor niets enorm op gehamerd tijdens je rijlessen. Tot het irritante aan toe.
Je kent het hele rijtje uit je hoofd: binnen, buiten, schouder - buiten schouder. Zoals veel mensen denken is er geen reden om dit te overdrijven trouwens, want een examinator weet precies wanneer jij wel of niet kijkt.
Hiervoor kijkt de examinator dus door dat spiegeltje in de auto. De examinator hoeft jou dus niet direct aan te kijken om te weten dat jij je kijkgedrag goed uitvoert.
5. Plaats op de weg
De juiste plaats op de weg kiezen is héél belangrijk. Deze wordt minder vaak genoemd als reden van zakken, maar het is wel iets wat een examinator direct opvalt. Hier zijn enkele tips om je te helpen de juiste plaats op de weg te kiezen:
- Verkeersborden en wegmarkeringen: Let goed op de verkeersborden en wegmarkeringen. Deze geven aan welke rijstrook je moet kiezen en waar je mag rijden. Nader je bijvoorbeeld een afslag? Zorg dan dat je alvast op de juiste rijstrook rijdt.
- Andere weggebruikers: Houd rekening met andere weggebruikers en pas je plaats op de weg aan om veilig te blijven. Dit betekent dat je voldoende afstand houdt van fietsers en voetgangers en niet te dicht langs geparkeerde auto’s rijdt. Houd altijd zoveel mogelijk een veilige marge rondom de auto heen.
- Richtingaanwijzers: Gebruik altijd je richtingaanwijzers om andere weggebruikers te laten weten welke richting je op gaat.
6. Snelheid en inhalen
Tja, snelheid is erg belangrijk tijdens het examen en zeker een reden waarom veel leerlingen zakken. En het lastige is: soms zak je doordat je te hard gereden hebt, maar je kunt ook zakken doordat je te langzaam rijdt.
Hier zijn enkele tips om te weten hoe hard je ergens mag rijden:
- Maximale toegestane snelheid: Rijd de maximale toegestane snelheid zolang dat veilig kan, maar pas je snelheid aan aan de verkeerssituatie. Dit is vooral zo in woonwijken. Hier mag je vaak 30 km per uur rijden. Rijd je op een gelijkwaardig kruispunt af met weinig overzicht? Verlaag dan gewoon je snelheid, zodat je verkeer van rechts goed voor kunt laten.
- Spiegels en kijken over je schouder: Gebruik je spiegels en kijk over je schouder om te controleren of het veilig is om in te halen of van rijstrook te wisselen. Doe je dit niet? Dan is het echt een no-go voor een examinator. Hier gebeuren immers de meeste ongelukken mee.
- Voldoende ruimte: Zorg ervoor dat je voldoende ruimte hebt om in te halen en dat je niet te dicht bij andere weggebruikers komt. Onvoldoende ruimte kan leiden tot ongelukken en wordt als een ernstige fout beschouwd. Voeg dus niet zomaar voor iemand in wanneer de ruimte te klein is.
- Aanpassen aan omstandigheden op de weg, zoals kronkelige bochten: Pas je snelheid aan aan de wegomstandigheden, zoals bochten en kruispunten. Probeer bochten netjes te nemen en vermijd te hard rijden in scherpe bochten.
- Richtingaanwijzers: Gebruik je richtingaanwijzers om andere weggebruikers te op de hoogte te brengen dat je van rijbaan gaat wisselen.
7. Niet voldoende rustig blijven
Iedereen is zenuwachtig voor het CBR praktijkexamen, je bent dus niet alleen. En een examinator weet dit ook wel. Die krijgt de hele dag te maken met zenuwachtige kandidaten.
Waar een examinator echter wel naar kijkt is hoe jij omgaat met de zenuwen. Zenuwen mogen namelijk niet leiden tot fouten in het verkeer.
Als jij straks de weg op moet en een situatie tegenkomt waarin je op de snelweg moet invoegen tussen twee vrachtwagens, mogen jouw zenuwen er ook niet voor zorgen dat dit tot een fataal ongeluk leidt.
Houd ze dus zo goed mogelijk onder controle. Ook als je een foutje maakt, je bent niet direct gezakt. Effectief stressmanagement kan je helpen om kalm te blijven en beter te presteren tijdens het praktijkexamen.
8. Onvoldoende communiceren met andere weggebruikers
Je bent niet alleen op de weg. Iedereen moet veilig aankomen op bestemming en daarom is het belangrijk om goed te blijven communiceren met andere weggebruikers. Hier zijn wat tips:
- Lichten en claxon: Gebruik je lichten en claxon om andere weggebruikers te waarschuwen. Het lijkt een no-brainer, maar als je in het donker rijdt, zorg dan dat je dimlichten aanstaan. Gebruik je claxon alleen als het echt nodig is om een gevaarlijke situatie te voorkomen. En gebruik je alarmlichten als er ineens een file ontstaat. Zo waarschuw je de weggebruikers achter je.
- Andere weggebruikers: Houd altijd rekening met andere weggebruikers en pas je gedrag aan om veilig te blijven. Dit betekent vooral dat je voldoende afstand houdt.
9. Bijzondere verrichtingen
We benoemden het al even onder punt 1, waarbij de voorbereiding en stappen in je hoofd belangrijk zijn. De bijzondere verrichtingen zijn vaak een bron van stress voor het praktijkexamen en niet zonder reden. Je kunt er namelijk wel degelijk op zakken.
Deze handelingen vereisen precisie en controle over het voertuig. Hier zijn enkele voorbeelden van bijzondere verrichtingen en tips om ze correct uit te voeren:
- Parkeren: Let goed op de verkeersborden en wegmarkeringen om te weten waar je mag parkeren. Oefen verschillende parkeermanoeuvres, zoals fileparkeren en haaks parkeren, zodat je deze tijdens het examen met vertrouwen kunt uitvoeren.
- Keren: Keren op de weg kan lastig zijn, vooral in smalle straten. Zorg ervoor dat je goed kijkt naar de andere weggebruikers en voldoende ruimte hebt om de manoeuvre veilig uit te voeren.
Wil je meer tips en stap voor stap meegenomen worden in de bijzondere verrichtingen? Bekijk dan snel onze extra voorbereiding.
10. Onvoldoende beheersing van het voertuig
Tot slot is een goede beheersing van het voertuig essentieel tijdens je praktijkexamen. Zorg ervoor dat het schakelen, remmen en sturen je tweede natuur wordt. Het enige dat je hiervoor kunt doen is regelmatig oefenen. Regelmatig oefenen verbetert je rijvaardigheid en vergroot je kans op slagen.
Succes met de voorbereiding van je praktijkexamen. Ben je zenuwachtig? Lees dan even onze tips door om effectief met je zenuwen om te gaan.