Hoe ziet het CBR praktijkexamen eruit? Alles wat je moet weten!
Het CBR Praktijkexamen auto is het moment waarop je je rijvaardigheden in de praktijk moet laten zien. In dit artikel gaan we kijken naar de opzet van het examen, wat je kunt verwachten, welke verschillende onderdelen aan bod komen en waar je je op moet voorbereiden. Het is belangrijk om de benodigde documenten, zoals een identiteitsbewijs en de uitnodiging voor het examen, mee te nemen naar het CBR examencentrum.
Wil jij een nog betere voorbereiding op jouw
CBR praktijkexamen?

Laatst bijgewerkt op 25-03-2025. Leestijd: 3 minuten.
Hoe ziet het CBR praktijkexamen auto eruit? De volledige structuur
Het CBR praktijkexamen bestaat uit verschillende onderdelen die gezamenlijk je rijgeschiktheid beoordelen en beschrijven hoe het examen eruit ziet. Wanneer je aankomt bij het CBR is er maar beperkt de tijd om overal doorheen te lopen. Zorg dat je op tijd bent en dat je alle benodigde documenten bij je hebt.
Je begint met een controle van je identiteitsbewijs, gevolgd door een korte inleiding door de examinator. Hierin legt de examinator kort uit welke onderdelen terugkomen.
Nadat de examinator door alles met je heen is gelopen, lopen jullie naar de auto toe om het praktijkexamen te starten. Onderweg naar buiten zal de examinator jou eerst vragen om van afstand een nummerbord te lezen. Zo checkt de examinator of jouw zicht voldoende is om veilig de weg op te kunnen.
Dan start het echte examen. De examinator vraagt eerst of je het voertuig kunt controleren. Je moet bijvoorbeeld onderdelen aanwijzen in de motorkap, of wat meer vertellen over waar je de maximale spanning van je banden kunt controleren. Het kan ook zijn dat je vragen over je dashboard moet beantwoorden, en sinds kort ook over rijhulpsystemen. Zorg dat je hier goed op voorbereid bent, want het zou jammer zijn als je hier direct al zenuwachtig over bent.
Beoordeling van je rijvaardigheid
Vervolgens start het praktijkexamen. Dat vinden de meeste leerlingen het spannendste, want het verkeer is nu eenmaal onvoorspelbaar. De examinatoren van het CBR worden echter wel gehouden aan strikte regels waarop ze je mogen beoordelen. Je hebt zelf de keuze of je je rijlesinstructeur meeneemt. Sommige leerlingen helpt dit met de zenuwen die ze hebben, maar sommige leerlingen worden hier juist extra zenuwachtig van. Mocht je hier geen last van hebben, dan denken wij dat het een goed idee is om je rijinstructeur mee te nemen tijdens het praktijkexamen. Het zorgt namelijk voor een direct leermoment als je niet slaagt en je krijgt betere feedback na afloop van het examen.
Tijdens de examenrit let de examinator op verschillende aspecten van je rijvaardigheid, waaronder algemene voertuigbeheersing, verkeersinzicht, milieubewust rijden en je vermogen tot zelfstandig rijden.
Het eerste gedeelte rijd je vaak onder begeleiding van de examinator ergens heen, waarna je je bijzondere verrichtingen uitvoert. Daarna zal de examinator je vragen om gebruik te maken van een routeplanner om terug te rijden naar het CBR. Vaak rijd je nog ongeveer 5 à 10 minuten zelfstandig op navigatie.
De route die een examinator neemt is altijd anders, maar er zijn wel zogeheten coördinatiepunten waar een examinator langs moet komen om een leerling goed te beoordelen. Deze routes staan ook wel bekend als de examenroutes. Je leest meer over deze coördinatiepunten en hoe de examenroutes worden opgezet in dit artikel.
Aan het einde van het examen kan de instructeur ook aanwezig zijn tijdens het eindgesprek om extra ondersteuning te bieden. Dit is ook handig voor de feedback in het geval je gezakt bent. Zo weet je direct waar je aan moet werken voor de volgende keer dat je afrijdt.
Voorbereiding op het praktijkexamen
Een goede voorbereiding is heel belangrijk om het praktijkexamen auto met succes af te leggen. De wachttijden lopen steeds verder op en daarom geven we je enkele tips om je nóg beter voor te bereiden:
- Oefen voldoende: Zorg ervoor dat je voldoende oefent om je rijvaardigheid te verbeteren. Besteed extra aandacht aan de bijzondere verrichtingen, zoals parkeren, keren en de hellingproef.
- Wees alert en gebruik je spiegels regelmatig: Houd altijd andere weggebruikers in de gaten door regelmatig je spiegels te controleren. Dit helpt je om veilig en zelfstandig te rijden. Blijf bij iedere afslag denken aan de kijktechniek!
- Toon zelfvertrouwen: Zelfvertrouwen achter het stuur is heel belangrijk. Andere weggebruikers houden namelijk ook rekening met jou. Neem beslissingen met overtuiging en aarzel niet te lang in bepaalde situaties.
- Volg de verkeersregels: Het naleven van verkeersregels is een absolute must. Let goed op verkeersborden en -regels om veilig deel te nemen aan het verkeer. Je hebt je theorie certificaat niet voor niets gehaald hè, ook al was het met een dagcursus.
- Neem hulp aan van je instructeur: Als je ergens moeite mee hebt, vraag dan gewoon om hulp bij je rijinstructeur. Je betaalt ze er voldoende voor en zij kunnen je waardevolle tips geven en je helpen om je zwakke punten te verbeteren.
- Bereid je thuis voor: neem nog eens de theorie door en bekijk examenroutes in jouw stad. Zo ga je zelfverzekerd op naar je praktijkexamen!
Bijzondere verrichtingen een uitdaging? Welnee!
Ik ben gezakt voor het praktijkexamen? En nu?
Jeetje, wat balen! Maar realiseer je dit: ongeveer de helft van de leerlingen zakt voor het praktijkexamen. Het slagingspercentage in Nederland ligt echt bedroevend laag, dus geen paniek. Veel leerlingen doen er nu eenmaal een aantal keer over voordat ze dat felbegeerde roze pasje hebben. Het is nog wel goed om op de hoogte te zijn van wanneer je weer opnieuw op kan en wat de kosten zijn.
- Kosten: Een los rijexamen kost €138,50 in 2025. Dit geldt ook voor de tussentijdse toets, die eveneens €138,50 kost. Daarbij komen nog wel de kosten die jouw rijschool rekent.
- Wachttijden: Sinds de coronapandemie zijn de wachttijden voor het rijexamen aanzienlijk langer geworden. Het CBR geeft geen gemiddelde wachttijden per CBR meer aan, maar ga gerust uit van een wachttijd van 4 tot 6 maanden.