Zijn er examenroutes die vaak gereden worden bij het praktijkexamen?

Het praktijkexamen kent geen vaste route, maar tijdens je praktijkexamen worden routes door examinatoren niet willekeurig gekozen. Ze willen namelijk binnen korte tijd een uitgebreide beoordeling van je vaardigheden kunnen doen, waardoor het CBR inzicht krijgt of je rijvaardig genoeg bent om de weg op te kunnen. Ze rijden hierbij langs zogenoemde coördinatiepunten, waarbij ze alle verschillende onderdelen toetsen, zoals invoegen op de snelweg. Om die reden zijn er wel routes die vaker gereden worden tijdens het praktijkexamen.

Op zoek naar de ultieme voorbereiding op jouw
CBR praktijkexamen?

Bekijk examenroutes
Examinator CBR - examenroutes die vaak gereden worden

Laatst bijgewerkt op 27-02-2025. Leestijd: 2 minuten.

Hoe gaat het praktijkexamen in zijn werk?

Het is belangrijk om je goed voor te bereiden op de examenrit, ook wel het praktijkexamen. Je praktijkexamen begint altijd hetzelfde. Je toont je legitimatiebewijs, zelfreflectieformulier en oproepkaart bij het CBR. Vervolgens start je aan de examenrit. Maar hoe ziet die examenrit er nu precies uit?

De examenrit

De examinator zal je vertellen wanneer je mag gaan rijden. De examenrit duurt ongeveer 35 minuten en bestaat uit twee delen. Het eerste deel is een zelfstandige rit naar een bepaalde bestemming met behulp van een navigatiesysteem. Het tweede deel is een rit op aanwijzingen van de examinator. Dit kan bij sommige ritten ook andersom zijn. Tijdens de rit heeft de examinator eigenlijk maar 2  doelen voor ogen: controleren of zelfstandig en bovenal veilig rijdt. Daarnaast is het belangrijk dat je de bijzondere verrichtingen goed uitvoert.

Het is belangrijk om te weten dat de examinator ook let op je kijkgedrag, voorrang verlenen en de beheersing van de auto. Zorg ervoor dat je goed oplet bij het rijstrook wisselen en dat je altijd de verkeersregels volgt.

Examenroutes: consistentie in de beoordeling van het praktijkexamen

Eén van de belangrijkste redenen waarom examinatoren vaker dezelfde routes kiezen, is om consistentie in hun beoordeling te hebben. Het is belangrijk voor een examinator om een aantal punten terug te laten komen. Sterker nog: dit staat in het reglement van het CBR

Ze komen hierbij langs een aantal zogeheten coördinatiepunten, die bestaan uit plaatselijke verkeerssituaties. Het is belangrijk dat er altijd een aantal vaste onderdelen in zitten om de leerling op te toetsen, zoals het in- en uitvoegen, het rijden van een rotonde, etcetera.

Door dezelfde routes, uiteraard met kleine afwijkingen, te kiezen, ontstaat er een consistentie in de beoordeling van het praktijkexamen. Zo kunnen verschillende kandidaten op dezelfde wijze worden beoordeeld. Dit helpt de examinator om objectief en betrouwbaar te oordelen over je rijvermogen.

In- en uitvoegen op een CBR examenroute

Verkeerssituaties

Bij het selecteren van de routes kijken examinatoren vaak naar verschillende verkeerssituaties waarmee ze een inschatting kunnen maken of een kandidaat rijvaardig genoeg is. Dit kan variëren van eenvoudige kruispunten tot complexe rotondes en drukke verkeersaders zoals autowegen in drukke steden.

Daarnaast willen ze graag zien of je voldoende begrip hebt van verkeersregels en verkeersborden. Om die reden maken examinatoren gebruik van een vaste set aan verkeerssituaties die jouw stad te bieden heeft.

Een snelweg met korte invoegstroken? Check. Een grote rotonde? Check. Een druk verkeerskruispunt? Check. Het kennen van de routes helpt je om voorbereid te zijn op onverwachte situaties.

Bekijk examenroutes

Efficiëntie en planning

Zoals eerder aangegeven duurt het praktijkexamen 30 tot 35 minuten. Vaak zitten hier ook nog de bijzondere verrichtingen in. Om die reden heeft een examinator maar kort de tijd om genoeg beeld te krijgen om jouw te laten slagen of te laten zakken voor het verkeersexamen.

Verder weten examinatoren precies waar er over het algemeen veel verkeersdrukte is, dus die gebieden zullen ze vaker vermijden. Op die manier kunnen ze ervoor zorgen dat het examen soepel verloopt en netjes binnen de tijd wordt afgerond.

Hoe weet ik welke route ik ga krijgen?

Dat weet je niet en dat is ook niet bekend. Het is belangrijk om je te realiseren dat je overal moet kunnen rijden. Het bekijken van de examenroutes geeft je meer inzicht in de verkeersonderdelen die je waarschijnlijk gaat tegenkomen. Je moet nog steeds zelf de auto besturen en je hebt te maken met overige weggebruikers waar je op moet anticiperen en reageren. Kortom, het helpt zeker om de examenroutes te bekijken, maar het is geen garantie om te slagen.

Waar worden de bijzondere verrichtingen afgenomen?

Bij het praktijkexamen voor het rijbewijs bepaalt de examinator welke twee bijzondere verrichtingen je moet uitvoeren. Je hebt daarbij helemaal zelf de vrijheid om een geschikte en veilige locatie te kiezen voor de uitvoering. Dit is belangrijk, omdat er niet alleen wordt gelet op de technische uitvoering, maar ook op je keuzes met betrekking tot plaats, moment en veiligheid.

De bijzondere verrichtingen waaruit gekozen wordt, zijn onder andere recht achteruitrijden, achteruitrijden in een bocht, fileparkeren, parkeren in een haaks of schuin vak, keren door middel van steken of een halve draai, en de hellingproef.

Daarvan worden er een aantal vaker uitgevraagd dan andere. Zo wordt de hellingproef minder vaak getoetst, omdat hiervoor een specifieke plek nodig is in de stad waar je deze kunt uitvoeren. De bijzondere verrichtingen die vaker worden uitgevraagd zijn het omkeren en het keren met de auto.

Deze bijzondere verrichtingen worden vaak uitgevraagd door de examinator in een woonwijk of op een industrieterrein. Houd hier rekening mee bij het bekijken van de examenroutes. Zo weet je direct of je moeite gaat hebben met één van de locaties waar we langsrijden en kun je die actief oefenen met je rijinstructeur. 

Bij een tussentijdse toets kun je vrijstelling verdienen voor deze verrichtingen, wat betekent dat je ze tijdens het echte examen niet meer hoeft uit te voeren. Wel zo handig!

Bijzondere verrichtingen een uitdaging? Welnee!

Bekijk bijzondere verrichtingen

Meer tips en slagen voor je rijbewijs?